מנהלת ליגת העל בכדורסל, נוסדה באוגוסט 2002 כמלכ"ר (מוסד ללא כוונת רווח), ביוזמת קבוצות הליגה, אשר בחרו להקים גוף עצמאי אשר יסדיר את הארגון, הפיתוח והניהול של ליגת העל בכדורסל כליגה תחרותית מקצוענית ומסחרית. המנהלת מורכבת מדירקטוריון בן 15 חברים, אשר מקבלים יחדיו את ההחלטות בנוגע לאופן ניהולה של ליגת העל בכדורסל.
מבנה המנהלת
מנהלת הליגה מנוהלת ע"י דירקטוריון בו מכהנים כ-15 דירקטורים הפועלים בהתנדבות מלאה. מבנה הדירקטוריון מורכב מ-12 יושבי הראש של קבוצות ליגת העל ומשמח נציגי איגוד הכדורסל, ויו"ר מנהלת הליגה.
הרכב הדירקטוריון משתנה מדי עונה, בהתאם לקבוצות אשר העפילו ו/או ירדו מליגת העל אל הליגה הלאומית וההיפך. הדירקטוריון מתכנס מדי חודש, על מנת לדון בנושאים השונים הקשורים בניהול הליגה ומקבל את ההחלטות על דרכי פעולתה של המנהלת בהווה ובעתיד.
בנוסף לדירקטוריון, אשר מהווה את הזרוע הניהולית, קיימים בעלי תפקידים נוספים: מנכ"ל המנהלת, מנהל השיווק, מנהלת תפעול, סמנכ"ל תקשורת, יועץ משפטי ורואה חשבון אשר מהווים את הזרוע המבצעת ואמונים על תפעול פעילות המנהלת והליגה באופן שוטף ויומיומי.
בשנת 2005 הצטרפה מנהלת הליגה לארגון היול"ב - גוף אשר מאגד בתוכו את מנהלות הליגה ואיגודי כדורסל של מדינות מובילות בכדורסל האירופאי כגון: ספרד, יוון, צרפת, איטליה, קרואטיה, סרביה, רוסיה, טורקיה, סלובניה, ליטא ועוד. מנהלת הליגה לוקחת חלק פעיל בכל פעילותיו של ארגון היול"ב וקבוצות ליגת ווינר סל משתתפות דרך קבע במפעלי היול"ב: היורוליג וגביע היול"ב.
במקביל, ארגון המנהלת משדרג מדי שנה את ליגת ווינר סל, מקיים את טורניר ההכנה המסקרן - גביע הליגה, ומגדיל באופן קבע את ההכנסות למען הקבוצות. בעקבות ההצלחות חברות מובילות במשק נתנו את תמיכתם למען שגשוג הכדורסל הישראלי. בשנה האחרונה העמידה המנהלת תקציב של למעלה מ-20 מיליון שקל מהכנסות, והצפי הוא לגידול מתמשך גם בשנה הקרובה.
מטרות המנהלת
מנהלת הליגה מפעילה את ליגת הכדורסל הבכירה של ישראל – ליגת ווינר סל. המטרה העיקרית של המנהלת היא לנהל את ליגת העל כליגה תחרותית מקצוענית ומסחרית, תוך מתן אפשרות לקבוצות המשתייכות לליגת העל לפעול באופן עצמאי בקבלת ההחלטות הקשורות למשחקי הליגה. המנהלת פועלת להעלאת רמתו של הכדורסל הישראלי ומסייעת לקידום הקבוצות באמצעות גיוס נותני חסות והגדלת ההכנסות מפרסום לטובת קבוצות הליגה.
באחריות המנהלת, לנהל את הליגה על כל היבטיה, אלו הנוגעים לצד המקצועי::
· הפעלה, ארגון, פיקוח והסדרת פעילותה של הליגה
· קביעת התקנון לליגה
· ניהולה ותפעולה של הליגה באופן שוטף
כמו גם אלו הנוגעים לצד המסחרי/שיווקי:
· שיווק ומסחור זכויות השידור הן בטלוויזיה, הן ברדיו והן באמצעי תקשורת נוספים
· שיווק ומסחור הפרסום במגרשים
· פיתוח וטיפוח הקשר עם כלי התקשורת
· העמקת הקשר של קבוצות הליגה עם הקהילה
· יצירת עניין אצל חובבי הספורט ומשיכת הקהל למגרשים לראות כדורסל ישראלי